Revenge saving i no-buy challenge: kad štednja postane čin otpora

Shoppingholic

Čini se da je nakon godina impulzivnih kupovina i beskrajnih popusta došlo vrijeme za osvetu.
Ne osvećujemo se bivšima, nego sustavu koji nas je naučio da trošenje znači sreću.
Novi trendovi koji se šire društvenim mrežama, poput takozvanog revenge savinga i no-buy challengea, pokazuju da sve više ljudi odlučuje preuzeti kontrolu nad vlastitim novcem i navikama.

@cnbc CNBC's Sharon Epperson reports on the "revenge saving" trend and what factors are driving Americans to curb their spending habits this year. Watch more at the #linkinbio #CNBC ♬ original sound – cnbc

Revenge saving, doslovno “osvetnička štednja”, pojavio se nakon pandemije.
Mnogi su tada prvi put ozbiljno razmislili o tome koliko zapravo troše i koliko im malo od svega toga treba.
S rastom cijena i inflacijom, ljudi su počeli štedjeti iz inata, ne iz straha.
To nije štednja iz nužde, nego svojevrsni emocionalni čin – trenutak u kojem kažeš: “Dosta! Neću više trošiti bez smisla.”
Ta odluka postaje oblik kontrole, mali osobni protest protiv svijeta u kojem je sve napravljeno da nas potakne da kupimo još.

S druge strane, no-buy challenge, ili izazov bez kupovine, sve je popularniji na TikToku i Instagramu.
Ljudi se odlučuju odreći svega što nije nužno, na tjedan, mjesec ili čak godinu dana.
Cilj nije kazniti sebe, nego osvijestiti navike koje smo prestali primjećivati.
Neki izbjegavaju brzu modu i nose ono što već imaju, drugi odluče da kavu više neće kupovati vani, nego kod kuće, treći brišu shopping aplikacije sa svojih mobitela.
U komentarima ispod videa ljudi pišu da su već nakon nekoliko dana počeli primjećivati koliko često kupuju iz dosade, iz stresa ili jednostavno zato što im algoritam predloži nešto novo.
Jedna djevojka na TikToku rekla je da je mislila kako će joj biti teško ne kupovati, ali je zapravo tek tada shvatila koliko joj malo toga zapravo treba.

@thestyleaudit Part 9 🛑 Starting a NO-BUY in 2025? Watch this first. Here’s EXACTLY what I would do if I started a no-buy again. I did one for 3 months this year and it literally changed my shopping habits and finances forever. 1️⃣ Write down big LIFE goals that require $$$ 2️⃣ Rewrite your internal script (“I am not a shopaholic”) because your identity guides your behavior 3️⃣ Set your no-buy rules (specific, realistic, yet challenging) 4️⃣ Pick a time frame & start date (2-6 months is ideal 😘) 5️⃣ Get an accountability buddy who can root for you 6️⃣ Unpopular opinion: don’t delete socials/influencers unless you plan to permanently (watch to hear why) ✨ Want extra support? My January no-buy group program is here to help you level up! Link in bio to apply. #underconsumption #impulseshopping #nobuy #shoppingaddiction #savingmoney #personalstyle #shoppingtoomuch #overspending #deinfluencer #nobuy #newyearsresolution ♬ original sound – thestyleaudit

Ono što je zanimljivo jest da štednja u ovom kontekstu više nije znak odricanja, nego slobode.
Mnogi koji su isprobali ovaj pristup govore o osjećaju olakšanja, o smirenosti i o tome kako im se promijenio pogled na novac.
Kada počneš birati, a ne reagirati, sve postane jednostavnije.
Nije stvar u tome da si uskratiš svaku sitnicu, nego da shvatiš što ti donosi vrijednost, a što je samo trenutni impuls.

U Ujedinjenom Kraljevstvu i Sjedinjenim Američkim Državama upravo su ovi trendovi postali pravi pokreti.
Ljudi dijele svoje no-buy izazove i male štedne trikove, često ih pretvarajući u društvene izazove koji se šire mrežama poput TikToka.
Jedan od najpopularnijih primjera je takozvani penny challenge – jednostavna ideja koja pokazuje koliko sitnice mogu napraviti razliku.
Prvog dana odvojiš jedan peni, drugog dva, trećeg tri i tako dalje….na kraju godine, bez da to osjetiš, skupiš više od šest stotina funti.
To nije golema svota, ali poanta i nije u iznosu, poanta je u navici.
U tome da naučiš cijeniti dosljednost više od impulsa, da zamijeniš kratkotrajno zadovoljstvo dugoročnim osjećajem kontrole.

@selinapinedale

Let’s see how this goes 🫣

♬ Idyllic jazz bossa nova with piano and guitar(1298871) – TAKANORI ONDA

Kod nas se o takvim stvarima još gotovo uopće ne govori.
Rijetko tko otvoreno dijeli iskustva štednje ili odricanja od potrošnje, iako sve više ljudi u praksi pokušava pronaći način da se izbori s rastućim troškovima i osjećajem da novac jednostavno nestaje.

U vremenu kad nas reklame neprestano uvjeravaju da trebamo još i da bez toga nismo dovoljni, revenge saving i no-buy challenge nisu samo financijski trendovi.
Oni su mali čin otpora.
Jer možda je danas najradikalniji potez – ne kupiti ništa. I možda je to prava promjena.
Kad shvatiš da ne moraš imati sve, da bi imala mir.

Tekst; Redakcija FollowHr

  • Fashion
  • Lifestyle
  • Special
  • Lifestyle

Kad se spomene ime Ivan Meštrović, većina ljudi pomisli na velikog hrvatskog kipara i arhitekta…

  • Special

Djeca danas odrastaju u svijetu usporedbi. Već od malih nogu primjećuju tko ima bolju igračku,…

  • Fashion
  • Moda

Zara kao fenomen Ako postoji trgovina kojoj ne možete odoljeti, velika je šansa da se…

zdravko čolić
  • Lifestyle

Ako postoji netko tko je svojim glasom desetljećima osvajao srca generacija, to je zasigurno Zdravko…

  • Fashion
  • Moda

Malo je nakita koji imaju toliku moć da istodobno budu simbol i modni statement. Kada…

  • Lifestyle

Nakon kratke ljetne stanke, Follow HR najavljuje povratak na scenu s bogatim programom aktivnosti koje…

  • Fashion

Zadarski brend Amas Bijoux donosi pravo osvježenje za ljeto – novu kolekciju simboličnog imena “Lito…

  • Lifestyle

U digitalnom dobu, svi imamo mikrofon. Nekad ga koristimo za izražavanje podrške, dijeljenje znanja ili…

  • Beauty & selfcare
  • Lifestyle

Ayrin, 28-godišnja studentica medicine, nije ni slutila da će njezin eksperiment s chatbotom prerasti u…